20. mai 2024

Vegårsheiskyting og Jaktlagskonkurranse lørdag 24. september – Jegerdagen

Det har i år ikke vært kvalifisering til finaleskyting på skyteprøvene. Alle kan derfor delta for å kvalifisere seg til finaleskyting, og det er ikke krav om å være innenfor 12 cm sirkel (1,6 eller bedre).

Vegårsheiskytinga innledende kvalifisering arrangeres samtidig som skytterlaget har siste skyteprøve og treningskudd, med samme påmeldingstid. For å avlegge skyteprøven må det benyttes ekspanderende ammunisjon.

De som avlegger skyteprøven denne dagen, deltar også i innledende runde av Vegårsheiskytinga.

Felles påmelding kl 11.00 – 13.00

Påmelding skyteprøve: 200 kr for inntil tre serier

Påmelding treningsskyting: 50 kr for tre serier

Påmelding kun Vegårsheiskyting: Kr 50,-

Program Vegårsheiskyting

Innledende: 5 skudd mot 10-delt villreinsfigur (1,0 – 1,9), fri skytestilling.

Prøveskudd: Nei

Skytetid: Fri

Våpen: Alle kaliber godkjent til storviltjakt

Optikk: Maksimalt tillatt 6 X forstørrelse.

Ammunisjon: Det er ikke krav om ekspanderende ammunisjon

Det er ikke tillatt med spesielle skyteklær, men reim og albuebeskyttere er tillatt.

Rangeringsregel ved poenglikhet: Flest antall 1,9 deretter 1,8 osv.

Finale:

De 12 med høyest poengsum etter rangert innledende skyting går videre til finalen.

Samme program som innledende skyting.

Den som har høyest poengsum innledende + finale vinner årets Vegårsheiskyting.

Ved poenglikhet rangeres det rekkefølge på innledende skyting (ingen omskyting).

Jaktlagskonkurranse

Påmelding kr 50 pr deltaker

Program: Fritt antall prøveskudd på 3 minutter

Tellende serie: 2 skudd sittende/knestående og 3 skudd fri skytestilling, fri skytetid.

Reim og albuebeskyttere er tillatt.

Det er ikke tillatt med spesielle skyteklær

Våpen: Våpen tillatt til storviltjakt. Sauer 200STR i originalutførelse er ikke tillatt.

Lagskyting: De tre beste fra hvert jaktlag teller i lagkonkurransen.

Finale: Etter innledende skyting kommer de tre beste lag videre til finalen.

I finalen skytes samme program som innledende runde. Nr 2 og 3 på hvert av de tre lagene skyter først, med felles anvising. Deretter skyter de tre beste på hvert jaktlag med individuell anvisning.